Hoe lang blijven antidepressiva na lang gebruik in je lichaam?

Ik ben meer dan 20 kilo aangekomen met gebruik van antdepressiva lukt niet om af te vallen na afbouw en te stoppen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.7K
Pieterke
4 jaar geleden
Hangt van diverse factoren af. O.a. welke antidepressiva je gebruikt gebruikt hebt en hoe lang je ze hebt gebruikt.

Antwoorden (2)

Normaal gesproken worden alle geneesmiddelen in je lichaam afgebroken door de lever. Soms duurt dat een uur of twee; vaak ook enkele dagen. De gewichtstoename heeft dus niet zo direct te maken met het feit of de antidepressiva lang in je lichaam zitten, maar wel met de bijwerkingen.
Meest voorkomende bijwerkingen van verschillende antidepressiva:
SSRI: misselijkheid en braken, slapeloosheid, trillerigheid (tremor) en seksuele problemen
SNRI: hetzelfde als SSRI’s, kunnen daarnaast hoge bloeddruk veroorzaken
TCA: (tricyclische antidepressiva) droge mond, wazig zicht, duizeligheid, GEWICHTSTOENAME en constipatie
MAO-remmer: duizeligheid, droge mond, constipatie, slapeloosheid, GEWICHTSTOENAME
Moclobemide (Aurorix®) is een moderne, selectieve MAO-A-remmer met iets minder bijwerking, hoewel langdurig gebruik ook langdurig "bijwerkt".
De laatste link geeft veel informatie over de tricyclische antidepressiva (TCA)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoe lang de stoffen in het bloed blijven verschilt per type antidepressivum. Het hangt onder meer af van de tijd die nodig is voordat de helft van het medicijn uit het lichaam is verdwenen (de eliminatie-halfwaardetijd).
Daarbij is de vuistregel dat na 5x de halfwaardetijd de stof uit het bloed is. Bij paroxetine (Seroxat bijvoorbeeld) is de halfwaardetijd 1 dag, zodat het 5 dagen duurt voordat alle paroxetine is verdwenen. Bij fluoxetine (Prozac bijvoorbeeld) is de halfwaardetijd minstens een week, zodat je dus pas na meer dan 5 weken geen fluoxetine meer in het bloed hebt. Dit is de reden dat fluoxetine eigenlijk nooit ontwenningsverschijnselen geeft. Het verdwijnt heel langzaam uit je bloed en bouwt zichzelf min of meer af.
.
Van antidepressiva word je dik. Fabel?
Het Farmaceutisch Kompas noemt als bijwerkingen gewichtstoename. Maar ook afname.
Maar in hoeverre dat echt bijwerkingen van het medicijn zijn is niet altijd duidelijk. Je kunt ook toenemen in gewicht omdat:
- je depressief bent. Hoe ernstiger en chronischer de stoornis, hoe meer en minder gezond mensen blijken te eten.
- je minder depressief wordt dankzij het middel, hetgeen eetlustbevorderd kan werken.
SimonV